ILERDA, LA CIUTAT ROMANA



Dimarts passat dia 23 de maig l’alumnat de Cultura Clàssica va explicar als jubilats i jubilades de l’Orvepard l’origen romà de la nostra ciutat.  Es tracta d’una activitat APS que té per objectiu cuidar i conservar  el nostre patrimoni i fer-ne difusió entre la ciutadania.
L’activitat va començar ja al mes de febrer quan els nois i noia d’aquesta assignatura van iniciar-se en el coneixement del món romà antic, especialment en el relacionat amb la història de Roma i l’urbanisme romà.
Un cop treballats els continguts a classe, el dia 11 de maig es va realitzar una sortida a l’Arxiu Arqueològic de l’Ajuntament de Lleida per ampliar coneixements, preguntar alguns dubtes  i veure in situ el material d’Ilerda que hi conserven, cataloguen i adeqüen per tal que tots els ciutadans d’ara i de demà el pugin conèixer i estimar. El mosaic i l’audiovisual de les Termes romanes d’Ilerda són sense dubte l’estrella de la col·lecció. Seguidament la sortida va continuar amb la visita dels llocs arqueològics: port fluvial, fòrum, tram de muralla romana, domus urbana i “les termes” (entre cometes perquè les restes estan cobertes de sorra esperant futures actuacions per part de l’arqueologia). L’explicació teòrica i la visita van anar a càrrec de l’arqueòloga Anna Loriente a la qual agraïm moltíssim les seves orientacions al respecte. Va ser un matí molt intens i alliçonador.
El pas següent va consistir a ordenar la informació i plasmar-la en una presentació de powerpoint que serviria de suport de les nostres explicacions en la  trobada amb els de l’Orvepard.
Aquestes són les impressions dels alumnes després de la presentació del dia 23:
“Em va agradar la presentació que vam fer a l’institut sobre l’origen de Lleida ja que el públic em va fer molt de cas.”
“Opino que va estar bastant bé l’exposició que vam fer, però una mica llarga i difícil d’explicar.”
“L’ApS m’ha agradat molt, les exposicions i les excursions han estat profitoses i han servit de molt. He après moltes coses que abans no coneixia de la meva pròpia ciutat”, explica el Tomàs Bussano de 3r C.
Al cap d’uns dies l’exposició de la informació es va fer als nens i nenes de 5è de l’Escola Pardinyes, els quals prèviament havien treballat el món romà a la classe de Coneixement del Medi. Els de Pardinyes van ser uns alumnes avantatjats i escoltaren molt atentament tot el que els vam explicar. Això facilitar molt la feina als alumnes de l’ESO que n’opinen:
“L’ApS ha sigut una activitat que ha estat molt bé perquè, a part d’ensenyar als avis i als nens el que hem treballat a classe, hem après coses sobre ells, no tècniques, sinó morals” , diu el Marc Jiménez de 3r B.
L’ApS Ilerda romana havia de concloure amb la visita guiada d’alguns dels indrets arqueològics estudiats. L’alumnat va fer de guia, i els jubilats i jubilades de l’Orvepard, de turistes. El resultat, força positiu, com es pot deduir de les valoracions dels nois:
“A mi les excursions i exposicions m’han agradat, però el que més m’ha agradat han estat les excursions perquè hem pogut explicar tot el que sabíem.”
“De les dues activitats en què he participat amb els jubilats la que més m’ha agradat és la ruta per la Ilerda romana amb els jubilats. La puntuaria amb un 8; en canvi l’explicació teòrica que vam fer als jubilats la puntuaria amb un 6.”
“Les activitats ApS  han estat molt bé, especialment l’excursió que hem fet amb els avis per la Ilerda romana que ha sigut molt divertida.”
Està clar que el que el nostre alumnat valora més positivament de l’ApS és l’aprenentatge actiu en què poden demostrar i també gairebé tocar tot el que han après fent participes als altres del que s’han esforçat a aprendre. A tall d’exemple una darrera reflexió del Pau Massot de 3r A que ha fet una evolució força madura en el seu procés d’aprenentatge vers l’assignatura i ha descobert alguns dels seus potencials:
“Vaig entrar en aquesta optativa pensant que era sobre mitologia i quan em vaig assabentar que era sobre la història de Lleida em vaig deprimir. Però per sort la professora ha sabut portar les classes i aquestes han estat molt entretingudes. Fer de guies ha estat una gran motivació i m’ha ajudat a memoritzar i a mi això de memoritzar em costa. Ha esta molt entretingut saber la història de Lleida i m’he adonat que m’agrada parlar en públic.”
Potser trobaríem a faltar en aquestes valoracions alguna reflexió més definida i reivindicativa sobre la importància de conèixer, estimar, cuidar i difondre el nostre patrimoni que ens fa ser com som, viure com vivim, menjar com mengem, parlar com parlem, pensar com pensem...
Els jubilats i jubilades van trobar l’activitat teòrica força interessant i van valorar molt positivament les explicacions dels alumnes i l’esforç de preparació i exposició, malgrat els nervis que els nois i noia van passar. També van gaudir de la visita guiada de la domus urbana d’Ilerda, el port fluvial i l’estàtua d’Indibil i Mandoni. Les explicacions de nou van anar a càrrec dels alumnes de Cultura Clàssica i val a dir que, essent un tema força complicat, van saber comunicar molt bé el que cadascú havia d’exposar i fins i tot van intentar sovint ampliar informació o fer referència a qüestions anteriorment explicades a la sessió més teòrica. Felicitats a tots! Heu fet una bona feina!

Comentaris